ÉletmódváltásON



Ennek is elérkezett az ideje, életmódot váltottam. Na nem olyan rég ám, mindössze néhány hete és még messze nem tökéletes a koncepció, de folyamatosan keresem a helyes utat és módosítok. Kiiktattam a fehér lisztet és a cukrot az étrendemből, ugyanis azt hiszem, a túlsúlyomért, a rossz közérzetemért, a mélabúért, az állandó fáradtságért és sok más rossz dolgokért is ezek a legfőbb felelősök.


Nagy bánatom, hogy a sportoláshoz nem tudok egyelőre visszatérni. Képtelen vagyok akár csak fél óra pluszt is beiktatni a napomba, amikor így is fél hatkor kelek és este nyolcig így vagy úgy, de "szolgálatban" vagyok. Nagyvonalúan a napi 2x2 km gyors gyaloglást neveztem ki sportnak, ami a gyerekkel és cuccokkal való futást jelenti a suliba. :D


Naszóval, a rengeteg ilyen-olyan diéta helyett inkább egy minőségibb életet választottam, ahol mindent lehet, csak ésszel - magyarul a káros dolgokat kiiktatva, egészséges termékekkel helyettesítve alig kell lemondani valamiről.


Nem tudom, mennyire hallottatok már az inzulinrezisztenciáról, ami a cukorbetegségek előszobája, lassan népbetegséggé válik. Ha nem tudjátok, mi ez, ITT utánaolvashattok.
Ennek a betegségnek a kezelésére, kordában tartására alakítottak ki egy speciális diétát, IR diéta néven rákereshettek, sok hasznos dolgot fogtok találni. A lényeg a cukrok és finomított lisztek kerülésében rejlik, továbbá minden olyan alapanyagéban, ami fokozott inzulinválaszra készteti a szervezetet. Emellett kötelező a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása + a sok fehérje.


Eleinte nehéz volt elfogadni a gondolatot, hogy átálljak, de minden fejben dől el és mi kemények vagyunk. Pár évvel ezelőtt már követtem ezt az étrendet, akkor sokat fogytam vele és jól is éreztem magam, de belekényelmesedtem a család étrendjébe. Szóval extra akadály, hogy most már kétfélét kell készíteni, mert a fiúk nem akarnak életmódot váltani (gyereknek nem is tenne kifejezetten jót).


Korábban bevallom, igencsak elhanyagoltuk a friss zöldségeket, és sokszor a megvásárolt gyümölcs is a hűtőben lehellte ki a lelkét. A különböző E-ken (nem vitamin), stabilizálószereken, ízfokozókon (idegméreg, megg ne edd!) edződött ízlelőbimbóim eleinte tiltakoztak a natúr ízek ellen, de aztán egy több hetes betegeskedést követő antibiotikum-kúra után előjött a rém, amivel 10 éve nem volt gondom, a csúfos Candida, ami megadta a kezdőlökést. (Elmondom, 5 nap diéta után a Candida összes tünete nyomtalanul eltűnt, mindenféle drága gyógyszerek nélkül.)


Ördögi kör a táplálkozás egy túlnépesedett társadalomban. A gyártók célja nyilván az, hogy minimális költségből fogyasztásra alkalmas (?) élelmiszert állítsanak elő, amin aztán lehet profitálni. Sajnos itt a legigazabb a mondás. olcsó húsnak híg a leve. A tömeggyártott, olcsó ilyen-olyan márkás termékek nagy része csak nyomokban tartalmazza azt, ami a neve. Ilyen pl. a párizsi, a különböző tejfölutánzatok, sajtok, virslik, kenyerek. A nasikákról, cukorkákról, csokikról már nem is beszélve. Kis utánajárással viszont hamar át tud állni az agy, így most már vásárlás előtt megnézem az egyes termékek összetevőlistáját, és amiben cukor vagy fruktóz szerepel, az már ki is esett. Nem eszem meg a felfújt, állományjavítóval dúsított fehér kenyereket és péksütiket sem. Lehet, hogy fél kiló fehér kenyér kijön 100 forintból, az aldis rozskovászos rozscipó meg jó 400 Ft, de ez a fél fehér kenyér kb. 2 nap alatt fogy el, a rozscipó meg 5-7 nap alatt. Nagyon nem mindegy.
Azt már nem is említem, hogy az otthoni sütéssel milyen csodás dolgokat lehet kreálni, ami még jót is tesz a szervezetünknek. (Na jó, nekem most sajnos elromlott a sütőm, de amint meggyógyul, nekiállok ismét kenyeret sütni magamnak.)


Mutatóba hoztam nektek néhány ötletet, ami nekem beválik:


1. Napi 5x-i étkezés. Régi mondás, de nagyon jó ötlet. Már ezzel is csökken az inzulinszint ingadozása, így el fog kerülni a farkaséhség és a falásrohamok.


2. Koplalni nem érdemes, sőt nem is szabad. A tested így csak a hiányt érzékeli és még többet raktároz majd.


3. Fujj-fujj minden cukorra. Én nyírfacukrot vagy xilitet használok édesítésre, nincs velük semmi problémám. Jó lehet még az eritrit és a stevia is. Ha nem bírod édesség nélkül, szuperfinom cukormentes csokikat lehet kapni a legtöbb áruházláncban. Válassz innen egy fincsi Wawel, Sweetab vagy Torras csokit.


4. A tejtermékek szuperjók. Már joghurtból is lehet cukormeteseket kapni, pl. a Jogobella 0%-a majdnem mindennap az uzsonnám. Ha otthon akarok pepecselni, akkor viszont egy natúr (lehetőleg élőflórás) joghurtba megy egy kis édesítő és a friss gyümi (kiwivel a kedvencem), vagy csinálhatsz házi krémtúrót is: sovány túrót (Aldis 0,2%-os zsírtartalmú a legjobb) keverj össze egy kis natúr joghurttal, édesítővel és gyümölccsel. Egyél mellé 1-2 korpás Korpovit kekszet is.Az újhagymás körözött is nagy kedvencem lett, rozsos abonettel, esetleg 1 virslivel szuperjó reggeli lesz belőle.


5. Paprika, paradicsom rogyásig. Amit viszont nem tudok megunni, az a friss és ropogós zellerszár házi mártogatóssal. Ehhez egy natúr joghurtot keverek ki kékpenészes sajttal, kicsi só és kész is a nasi vagy uzsi. Ettem már vacsorára is, amikor nem voltam éhes.


6. Hagyj minimum 2 óra szünetet az egyes étkezések között, így tud pihenni a hasnyálmirigy is.


7. A főétkezéssel van a legkevesebb baj. Ha nem csak magadra főzöl, akkor a húsételeket könnyű diétásan készíteni, ott nem érződik a különbség. A köret meg csak kis rugalmasság: amíg a többiek rizst esznek, én főzök egy kis adag barna rizst, tészta helyett teljes kiőrlésűt főzök magamnak (jó, ezt csak ritkán). A friss saláta mehet mindenkinek, a savanyúságoknál kell vigyázni: nem mindegy, mivel van édesítve, erre figyljetek oda. A házi savanyút célszerű magadnak elkészíteni édesítővel, és nincs is probléma.


8. Nyilván ez legalább egy napos előre tervezést igényel, de hamar meg lehet szokni, illetve ha valami mégis lemaradna, a legtöbb boltban lehet már találni megfelelő tízórait vagy uzsit.


9. Pékségben mindig érdeklődj az összetevőlista után. A legtöbb, teljes kiőrlésűnek, csökkentett xy-tartalmúnak mondott termék nagyrészt fehérlisztből áll (néhol nem átallnak akár cikóriával is barnára színezni egy teljesen fehérlisztes termékekt). Ne hagyd magad megvezetni, legyél tudatos.


+1. Nem mindegyik, de sok Gullon keksz is beilleszthető a diétába, és sokszor akciósak, figyeld az áruházak szórólapjait!


Remélem tudtam segíteni nektek egy kicsit, ha bármi kérdésetek van, keressetek bátran!




Disclaimer: ez nem hivatalos életmód-blog, ahogy én sem vagyok szakember. Tárgyi pontatlanságok előfordulhatnak, én is tanulom még csak a diétázást. Javításokat, kiegészítéseket megköszönök!









Share:

2 megjegyzés

  1. Szuper bejegyzés. Szerintem diéta mellett sokat is kell inni, valaki megfeledkezik róla, és alig iszik egy nap.
    Szerintem borzalmasan nehéz x kor után már lefogyni, beállni egy teljesen másik étrendre -nekem egyenlőre nagyon döcögősen megy-. Én is most kezdtem el diétázni, de a hidegben a hűtőt egyben képes lennék befalni....Sajnos nehzemre esik pl. a sajtról lemondani....:/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ági, kitartás, csak az első néhány nap nehéz. :) Amit mondjuk én teszek, ha valamit nem ehetek meg: szaglászom azt az ételt. :D Jó tudom, bénán hangzik, de ha az orrom eltelik az illattal, akkor a gyomrom már nem is fogja kívánni. ;)

      Törlés